-
Welcome Guest
log in
 
 
News
 12>Ende
Das Internationale Interaktionslabor veranstaltet die 10. Werkstatt in diesem Sommer 2013, vom 31. Juli bis 10. August. Wir freuen uns auf Ihren Besuch.

Der Workshop bietet Gelegenheit, sich aus der Perspektive verschiedener Kunstformen intensiv mit performativen Praktiken auseinanderzusetzen. Design, Klang, Licht, Motion Capture, Choreografie und Software sind die Schwerpunkte einzelner Workshop-Module. Dabei verbinden sich choreographische Körperarbeit und digitale Produktionstechniken, Klang- und Lichtinszenierungen mit dem elektronischen Experiment

Am Donnerstag, 8. August, wird das Labor einen Sonderworkshop veranstalten mit der Kuratorin/Creative Consultant Alessandra Ravanelli (Wien)
über das Thema "VOICE ANIMATION" (Stimme und Animation) - das Projekt handelt von time-travel/Zeit-reisen in Fiktionsräume. Die Laborteilnehmer enwtickeln Kurzfilme bzw Kurz-Hörspiele, und dann unter Leitung von Frau Ravanelli (sie arbeitet am Godwana Park/Prae-Historium mit) werden die Künstler Objekte mit Stimmen bewegen. Interessierte koennen vorbeikommen um 11:30 und mitmachen (Workshopgebühr: € 20): der Workshop dauert bis in die Nacht.

Das Labor plant eine Abschlussvorstellung der Arbeiten am Samstag, 10. August, abends um 20:30.

Eintritt frei -- herzlich willkommen.

+ + +

July 31 – August 11, 2013


During eleven days in August, the international Interaktionslabor in Göttelborn meets to celebrate its tenth year of existence in the former Coal Mine Götterborn, now a thriving campus of new industry and innovation.

This year’s lab will continue the recently founded platform, “Performance Academy,” of workshops for performance-media design, interactional and wearable concepts, and investigations of gestural processes, protocols, and social choreography.

Interaktionslabor promotes a concept of research opened up to acknowledge the relevance of experimental treatments of actuality – of forms of collaborative creation – that may take us beyond the perspectives and protocols of established inquiry as we know it, artistically and academically. Since 2011, we have chosen gesture and non-verbal communication as focus of the interactive workshop – gesture as practice that is at once aesthetic, corporeal, and political.

On Thursday, August 8, we invite the public to a VOICE ANIMATION workshop with curator/creative consultant Alessandra Ravanelli (Vienna) - this workshop is open to the public. We look forward to your visit.

A final exhibition will be held on Saturday, August 10, at 8:30 pm in the evening, Graue Halle exhibition hall on the campus of the Göttelborn coal mine; entry is free.


Am Sonntag, den 21. August, wird einiges los sein, hier bei uns, um 11:oo gibt es ein Jazz Konzert - Jazz matinee with Freimut Mertes ? und abends wie versprochen kann man Video und Performance Skizzen/Installation aus dem Interaktionslabor sehen, so um 19:oo geht es los, wenn es dunkel wird werfen wir die Beamer an. Herzlich willkommen, Eintritt frei.


Der Artikel ?ber das 9. Interaktionslabor erschien in der SZ letzten Samstag. <"http://www.saarbruecker-zeitung.de/sz-berichte/kultur/Performance-und-Medienkunst-in-Goettelborn;art2822,3888036">

PERFORMANCE ACADEMY is launched

August 13-23, 2011


During ten days in August, the international Interaktionslabor in G?ttelborn collaborates with XMLab, Centre de Cr?ation Chor?ographique Luxembourgeois TROIS C-L, and Donlon Dance Company on creating a new PERFORMANCE ACADEMY, a shared platform of workshop spaces and research facilities for performance-media design, interactional and wearable concepts, and investigations of gestural processes, protocols, and social choreography.

With its partners XMLab, Centre de Cr?ation Chor?ographique Luxembourgeois TROIS C-L, and Donlon Dance Company, Interaktionslabor shares the sense that the concept of research should be opened up (again), and aims to acknowledge the relevance of experimental treatments of actuality ? of forms of collaborative creation ? that may take us beyond the perspectives and protocols of (established academic) inquiry as we know it. Which is why we have chosen gesture as focus of the inaugural workshop ? gesture as practice that is at once aesthetic, corporeal, and political. The lab will offer a series of parallel modules investigating the relations between choreography and software, sound and motion-design, movement capture and 3d digital/virtual environment navigation, light and projection architecture, dirty electronics and interactive programming.

The workshop in August will inaugurate a 12-months series of performance and research events.

Concert::


Performance Academy invites you to:


Marko Ciciliani
"All of Yesterday's Parties"

electroacoustic solo compositions, sound-art works and light design

August 16, 20:oo Uhr
Admission free
Gray Hall, am Campus, Coal Mine G?ttelborn



Born in Croatia, Ciciliani received his musical training as a composer and electronic musician in New York, Hamburg and The Hague. Already during his studies he has collected extensive experience not only in the fields of ?academic? composition, but also in free improvisation and cross-disciplinary projects. Typical for Ciciliani?s work is that it combines seemingly contradictory materials, giving the composition a feeling of experiment and playfulness, with surprising turns and a variety of color. In his more recent work a special field of interest lies in the combination of sound and light, which was also the topic of his PhD research that he completed at Brunel University London.
The different ?genres? in which Ciciliani?s music can be heard and seen, are reflecting his manifold musical activities. His music has been programmed by festivals and concert series of electronic experimental music like Club Transmediale Berlin, SuperDeluxe/Tokyo or the NowNow Series/Sydney just as much as by festivals for chamber music like Wien Modern, Forum Neue Musik Deutschlandfunk, Zagreb Biennale, ISCM World Music Days and many more.
Marko Ciciliani is guest-professor at the Institute for Acoustics and Media (IEM) of the Arts University in Graz/Austria and is also teaching at the composition department of the University for Music and Performing Arts Vienna. Furthermore he is lecturer at the University of Applied Sciences in St.P?lten. (www.ciciliani.com)


13.- 23. August 2011: 9. Interaktionslabor:

In diesem Sommer (13. -23 August, 2011) beschreitet das Internationale Interaktionslabor neue Wege und k?ndigt die bevorstehende Partnerschaft mit XMLab (HBK Saarbr?cken), dem Centre de Cr?ation Chor?ographique Luxembourgeois Trois C-L und der Donlon Dance Company (Staatstheater Saarbr?cken) an.

Der Workshop bietet Gelegenheit, sich aus der Perspektive verschiedener experimenteller Versuchsanordnungen intensiv mit performativen Praktiken auseinanderzusetzen. Design, Klang, Licht, Motion Capture, und Software sind die Schwerpunkte einzelner Workshop-Module. Dabei verbinden sich choreographische K?rperarbeit und digitale Produktionstechniken, Klang- und Lichtinszenierungen mit dem elektronischen Experiment.

Der Workshop bildet den Auftakt zu einer 12-monatigen Veranstaltungsreihe. Das zentrale Konzept des Workshops greift diese Idee des Anfangs auf und setzt die Geste - als Ausgangspunkt der Bewegung, der choreographischen Beziehung, der Performance ? an den Anfang einer offenen ?sthetisch-konzeptuellen Praxis. Als Konzept verweist die Geste zudem auf ?post-industrielle? Arbeitsbegriffe, die Kommunikation und Kreativit?t ins Zentrum der Wertsch?pfung stellen und damit das Verh?ltnis zwischen Disziplinierung (im industriellen Arbeitsprozess) und Autonomie (in der ?sthetisch-performativen Praxis) neu bestimmen: was bedeutet, wie definiert sich ?sthetische Autonomie, wenn das Spiel mit Bewegung selbst als Prozess der Produktion vereinnahmt wird? Die Betonung der Geste ? als Ausgangspunkt komplexer Bewegungsformen ? bietet jedoch gleichzeitig einen alternativen Blick auf den K?rper, weg von seiner subjektiven Geschlossenheit, hin zu einem Bild des K?rpers als offenem Ensemble gestischer Momente, auf das immer-schon-viele-sein des K?rpers, zur widerst?ndigen Kollektivit?t eines K?rpers-in-Bewegung.

Die PERFORMANCE AKADEMIE plant Austellungen zeitgen?ssischer Medienkunst auf der Basis einer Plattform, zu der das XMLab, die Donlon Dance Company, das Trois C-L und das Interaktionslabor gemeinsam beitragen.

KONZERT:

Performance Academy l?dt ein:


Marko Ciciliani
All of Yesterday's Parties
elektroakustische Solo Kompositionen, Sound-Art und Licht Design

Dienstag, 16. August , 20:oo Uhr
Eintritt frei
Graue Halle, am Campus Grube G?ttelborn
Boulevard der Industriekultur, 66287 Quierschied-G?ttelborn



In diesem Jahr werden wir keine WEBCAMS benutzen, da wir an klangmusikalischen und sensorischen Wahrnehmungsproblemen arbeiten. Anstelle der SICHTBARKEIT, bieten wir H?RBARKEITEN an.

Unter den Workshopseiten 2009 werdet ihr verschiedene Audio Files finden.

dear online visitor:
we have turned out webcams off this year, as we are working on musical and sensorial processes in an abandoned electricity plant (without network), and we did not think it was important that you SEE us. Instead of a cam, we shall soon post audio files on our website, so you can HEAR us.

Am zweiten Wochenende des 7.Interaktionslabors, vom Donnerstag, 30. Juli bis Samstag, 1. August, finden jeweils abends um 21:oo offene H?rRaum und H?rspiel Performance Proben im 10KV E-Werk statt.

21:oo Begin (Dauer etwa 60 Minuten).
Eintritt frei.
10 KV Elektrizit?tsumschaltwerk

Wo findet Ihr uns?
Nach G?ttelborn fahren, am Kreisel in Dorfmitte runter zur Grube, und an den Eingangsstrassen parken, und am neuen Grasfeld entlang in Richtung grosser weisser Turm gehen, dies ist der n?rdliche 'Boulevard der Industriekultur,' der im Moment auch Bauplatz-Strasse ist, denn die alte Kaue ist abgerissen worden, und wo sie stand - ist nun eine Leere. Vorbei am ehemaligen Verlesesaal, der jetzt die zuk?nftige THW Universit?t werden wird und ein kleines rotes Balk?nchen vorweist, weiter geradeaus, und dann links eine Treppe hochsteigen, auf die n?chst h?here Ebene, dort findet man linke schr?g gegen?ber ein rotes Backsteingeb?ude das brummt (10KV).

Herzlich willkommen!


During the second weekend of the laboratory, the lab ensemble invites visitors to open rehearsals for the sound/hearing installation "On the Other Side of the Mirror":

Thursday July 30, 21:oo
Friday, July 31, 21:oo
Saturday, August 1, 21:oo
10KV electrical plant

length of rehearsal, ca. 80 minutes.

entry: free.
How to find us? The 10KV Electric Plant is on the highest level street (north side) on the Mine campus of Coal Mine G?ttelborn, and if you arrive at main entrance, walk along the northern boulevard (which looks like a construction site, as the former massive washing building was demolished) towards the largest white tower, and as you ascend to towards the end of the street, turn left and walk back up to a large red brick building which has a humming sound, this is the electrical plant. we shall put up signs, and you will find us.

Interaktionslabor 2009:

Wie in den vorausgegangenen Jahren ist auch in diesem Sommer (20 Juli ? 2. August 2009) das Gel?nde der ehemaligen Grube G?ttelborn wieder experimentelles Labor f?r interaktive Medienkunst.

Das Interaktionslabor findet bereits zum siebten Mal statt, und nach einem vielbeachteten Gastspiel in Brasilien im letzten Jahr ist diesmal die Zusammenarbeit mit dem Saarbr?cker Liquid Penguin Ensemble geplant: eine Reise in andere H?rwelten und Sichtbarkeiten.

Das j?ngste H?rspiel von Liquid Penguin, ?Bout du Monde,? ist soeben zum H?rspiel des Monats Juni 2009 gek?rt worden von der Deutschen Akademie der Darstellenden K?nste; ihr H?rspiel ?GRAS WACHSEN H?REN - das biolingua Institut wir 100 Jahre alt? wurde 2008 mit dem Deutschen H?rspielpreis der ARD 2008 und dem ARD Online Award ausgezeichnet. Mit ihrer Musiktheaterperformance ?Eurydike hinter den Grenzen? traten sie u.a. in Luxembourg, D?sseldorf und Saarbr?cken auf.

Wir erwarten ein spannendes Zusammentreffen von Performancek?nstlern, Musikern, Medien-TechnikerInnen und Psychologen, die sich f?r die Ph?nomene unterschiedlicher Wahrnehmungs- und Kompositionstechniken interessieren. Es haben sich Wissenschaftler aus Lateinamerika, England, Frankreich und der Schweiz angemeldet, die von dem Thema ? ?Halbinseln der Wahnehmung? ? angezogen wurden.

Die Themenstellung bezieht sich auf eine Radiosendung, herausgegeben und produziert von der Filmkritikerin Uschi Schmidt Lenhard and dem Psychologen Andreas Lenhard, die gleichermassen als inhaltliche Basis und Forschungslibretto f?r Untersuchungen in verschiedene Wahrnehmungsfilter und psycho-soziale Muster der Kommunikation (sowie der Syn?sthesie, des Autismus, des Exzesses, der Paranoia und der Apathie, auch im Hinblick auf Kompositionstechniken und Echtzeit-Performance) genutzt werden wird. Die experimentelle Zusammenarbeit aller Teilnehmer soll dann gegen Ende des Workshops in eine neue ?H?ren-Wahrnehmen-Installation? im 10 KV (einem leerstehenden Elektrizit?tswerk auf dem Grubengel?nde) m?nden.

*******************************************************************************
The 7th International Interaktionslabor takes place from July 20 to August 2, 2009, on the site of the former coal mine G?ttelborn in southwest Germany.

This year the main focus of the workshop is on perceptual processes. The project title -Halbinseln der Wahrnehmung/Peninsulae of Perception - is a reference to a diary written by a person afflicted with Asperger?s Syndrome. The diary has been proposed as research libretto for investigations into differing perceptual channels and psycho-social research on autism, synaesthesia, sound composition and real-time performance. The acoustic-musical dimension of the 2009 laboratory is complemented by research into design of wearable audiophonics and acousmatic architectures and psycho-acoustic illusions.

The workshop brings together artists, scientists and researchers from different backgrounds committed to sharing their experiences and catalyzing multidisciplinary science-art collaborations. Special guests in residence at the summer lab are Stefan Scheib and Katharina Bihler from the Liquid Penguin Ensemble, an experimental music-theatre group which gained wide recognition through their award-winning radio music dramas. Their latest production, ?Bout du Monde,? has just been selected radio drama of the month (June 2009) by the German Academy of the Performing Arts. Previously, ?GRAS WACHSEN H?REN - das biolingua Institut wir 100 Jahre alt? was awarded the prize for best german radio drama and the ARD Online Award in 2008. Their music theatre performance ?Eurydike hinter den Grenzen? (2007) was shown at festivals in Luxembourg, D?sseldorf, Saarbr?cken and other venues.

The laboratory is organized by theatre director and media artist Johannes Birringer who founded the Interaktionslabor in 2003 and currently holds a professorship in digital performance at Brunel University, London. ?We have had many inquiries this year, as our subject combines research into media arts and psychology,? Birringer says, ?and the lab also has a continuing commitment to challenging our assumptions about space and perceptual constructions. We look forward to the participants from Latin America, Great Britain, France and Switzerland who will join artists and educators from the region.? The lab ensemble plans to create a sonic installation in the 10KV, a former electric plant on the campus of the mine. The Interaktionslabor, which went on tour last summer to Belo Horizonte, Brasil, has become increasingly well known for its unique peripheral location, its independent, autonomous status, and the transcultural partnerships it has helped to build over the years.

The activities are open to visitors, and information about the proceedings and the research process can be found on this website


Interaktionslabor2007 wird diesmal keine abschliessende Veranstaltung anbieten (Nacht der Interaktiven Medien), sondern sich auf Forschung und Entwicklung konzentrieren.

Besucher sind willkommen.

Am Donnerstag, 26. Juli, 21:30 wird es ein halb-?ffentliches Interface geben, und alle Projekte des Labors werden im Prozess dargestellt. Zuerst wird das DAEDALUS-ExMachina gezeigt, wobei Walter Langelaar die neue 3D virtuelle Game Welt spielen wird, die auf der Modellierung des eigentlichen Laborgeb?udes besteht. Gleichzeitig wird Nancy Mauro-Flude sich ?ber Netz-Performance (streaming media, einen Server in Rotterdam/Holland benutzend) in das Labyrinth des Daedalus einspielen, d.h.in den virtuellen R?umen und Oberfl?chen pr?sent werden.

Anschliessend wird Margie Medlin (ZKM, London/Australien) eine DVD ihres neuen Projekts "Quartet" zeigen. (http://www.quartetproject.net), einer interaktiven Performance f?r T?nzer, Musiker und Roboter.

Schliesslich kann man eine Probe der Szenen 1-4 des Suna no Onna Projekts miterleben. Hier wird das Augenmerk vor allem auf der taktilen Atmosph?re des virtuellen (animierten) Habitats liegen, der Sand-Welt der "Frau in den D?nen" (nach Teshigawara's Film der 60 Jahre). Die Sensoren der intelligenten Kleider steuern zum Teil die animierten Objekte und die photographierte bzw. simulierte Landschaft.

F Scott Taylor wird zum Abschluss seine Thesen zur Inter-Subjektivit?t vorlesen. Diskussion folgt.

Die Forschung wird dokumentiert. Theoretische Texte zum Labor werden auf dieser Website ver?ffentlicht.

________________________________________________________________

The 2007 Interaktionslabor will not have a public presentation as in previous years (Night of Interactive Media), but focus on research development.

Visitors are welcome.

On Thursday, July 26, 9:30 pm, there will be an interface evening, during which all projects will be presented or demonstrated in process.

First, the DAEDALUS_exmachina project will show the new 3D virtual game world (Walter Langelaar playing the game engine), which is in fact modeled upon the actual laboratory building. Simultaenously, Nancy Mauro-Flude performs herself via webcamera/webstream (using a server n Rotterdam, The Netherlands) into the virtual 3D environment, exploring her presences inside the artificial rooms and surfaces of the modeled architecture.

Second, guest visitor Margie Medlin showed a DVD of her new interactive work, "Quartet" (www.quartetproject.net), for dancer, musician, and robot. Informed by new scientific research in the field of physiology, this multi-media event is the culmination of several years? collaborative research. It is an investigation into the kineasthetics of music: determining movements which produce sounds, which in turn produce new choreographies.

Movement is played across the senses of the human body. Specialists from dance, music, biomedical and computational science, 3D animation and motion control use cutting edge technology to experiment with the ephemeral nature of real-time art. Virtual, mechanical and live elements come together on stage in the Great Hall at St. Bartholomew?s Hospital, creating new choreographies from sensory data. Three leading choreographers - Lea Anderson, Russell Maliphant and Lisa Nelson - will each shape sections of the performance.

Quartet?s central figure, a virtual dancer, is an avatar of sensual information, playing between its manifestation and its puppeteers. On stage the interactions between the performers slip through different pairings, trios, and quartets, such as the musician using the speed or acceleration of her violin playing to duet with the real dancer; or a trio between the real and virtual dancers and the robot camera, exploring the choreography of cinematic space: the poetics of looking and moving. This interplay uncovers the tensions within the transfer of data.

Lastly, the lab shows a rehearsal of scenes 1-4 of Suna no Onna, featuring Katsura Isobe as the "woman in the dunes" (after Teshigawara's film of the 60s). The opening scenes focus on the tactile atmosphere of the sand habitat and its digital (animated) features. The scenes also involve intelligent garments and a particular approach to design-in-movement which "dramatizes" or scripts the sensorial interfaces as part of the narrative. Scripting the interactional garments into the Suna no Onna narrative, the team is developing a collection of wearable prototypes and a stage version of the digital, live interactive scenography.

Writer in Residence Scott F. Taylor (Toronto) will read from his new theses on intersubjectivity. A discussion follows.

The research and development process at the Interaktionslabor G?ttelborn will be documented, and research texts published on this website.

26.7.07 Johannes Birringer

Interaktionslabor 2007: (16. Juli)

Wir haben die Arbeit begonnen. !
The artists and technologists are arriving, we are setting up the studio and work spaces, and the first workshop (introducing DAEDALUS) wll be Tuesday morning at 10:30.

On Thursday, July 19th July, at 19:30, there will be a debating session on this year's inetractive programming and design research. All interested visitors are welcome.

19:30 (Donnerstag), Graue Halle (Bauteil B) , Grube G?ttelborn, Boulevard der Industriekultur.

Wir freuen uns auf Ihren Besuch ? We look forward to your visit, either on site or on line.

**************************************************************************************
Workshops on the first lab weekend, and rehearsals for "SUNA NO ONNA" as well as 3D design process for DAEDALUS scheduled for the next 13 days will be announced here. Most of the SUNA NO ONNA REHEARSALS will take place between 23 - 30 July, every evening at around 22:oo (after dark).

There will be no final presentation or performance, as the lab is dedicated to the research and design process, not to accomplish a quick fix or a work that could be presentable to a public after only 2 weeks. The function of or the lab is to provide a professional context for experimentation, and a place for encounter and exchange of knowledge.

Johannes Birringer

 12>Ende