“Spielsysteme”
Internationales Interaktionslabor veröffentlich Buch zur 4. Werkstatt
Am 31. Juli, 2006, ging das vierte Internationale Interaktionslabor in der
ehemaligen Grube Göttelborn zu Ende.
In diesem Jahr nahmen 20 Medienkünstler und Forscher aus verschiedenen europäischen Ländern und aus der Region an der von dem Regisseur und Medienforscher Johannes Birringer geleiteten Werkstatt teil. In dieser Woche erscheint der Buchkatalog “Spielsysteme,” herausgegeben von Birringer und dem Saarbrücker Schriftsteller Klaus M. Behringer.
Das im PoCul Verlag veröffentlichte Buch präsentiert eine Einführung
in die
Arbeitsmethoden der digitalen Medienkunsttechnik und stellt eine Reihe der
teilnehmenden Künster anhand ihrer kreativen Ideen für das Computer-Spiel
“Bis dann, in Walhalla” vor. Dieses Live Computer-Spiel, das im
September in Athen uraufgeführt wurde, ist Resultat des diesjährigen
Werkstatt-Projekts und der landesübergreifenden Zusammenarbeit des Interaktionslabors
mit künstlerischen Mitarbeitern aus Medienzentren in Athen, Amsterdam
und Sofia. Das Forschungsprojekt wurde durch EU-Fördermittel sowie Mittel
des saarländischen Kultusministeriums unterstützt, und stellt einen
weiteren Meilenstein in der Etablierung der unabhängigen Medienwerkstatt
des Saarlandes dar. Die Beiträge der Autoren sind in deutscher und englischer
Sprache. Der Band kostet € 7 und ist im Buchhandel erhältlich.
Am 11. April 2007 findet eine öffentliche Lesung und die Vorstellung des Buches in Saarbrücken am Saarländischen Künstlerhaus statt.
* * * english version ***
Spielsysteme/Games Systems at International Interaktionslabor Göttelborn 2005-2006 is the title of a new book-catalogue published in December 2006 by PoCul Publishers, documenting the interactive media research and artistic productions created at the Interaktionslabor.
Presenting the book to the public and the press, writer/journalist und co-editor
Klaus Behringer will read from his essay Bleak, but nevertheless beautiful,
a critical and poetic meditation on the interplay between wilderness, the
uncanny, and computer art.
After the reading, photographs and film excerpts of the live computer game
performance See you in Walhalla will be presented by Johannes Birringer, director
and founder of the international media lab. In July 2007, the lab will celebrate
its fifth edition, and its continuing partnership with Industrial Culture
Saar, an initiative for regional infrastructure redevelopment.
The laboratory has established its reputation as an independent media center
dediacted to research in new media technologies and interactive design. See
you in Walhalla was developed over a period of 12 months in a cooperative
EU-Culture 2000 project (i-Map: (Integration of Media Art and Performance),
linking Göttelborn with amorphy.org (Athens, Greece), Interspace Media
Arts Center (Sofia, Bulgaria) and deWaag (Amsterdam, The Netherlands). The
final sensor, 3D image, performance and network designs were tested during
last year’s summer lab in Göttelborn, and the new work premiered
in Athens on 13-14. September. It will be shown again at the Greek Theatre
Festival in June 2007 before going on tour.
The published catalog features eight essays (in English and German) by participating
artists and observers of the live computer game, offering diverse perspectives
on choreography, game engines, programming, filming, sensor design, real-time
streaming media as well as on the particular location and collaborative model
of the Interaktionslabor.
Book release event: Spielsysteme/Games Systems, with readings, photographic exhibition and film screening
11 April, 2007, at 19:30 p.m.
Saarländisches Künstlerhaus, Karlstraße 1, 66111 Saarbrücken